Тема 1: Вступ
Вступні поняття про курс та феномен щоденної літургійної молитви. Місце літургії часів у літургійному
житті церкви. Основні принципи спільнотної молитви, що знаходяться в документі
«Sacrosanctum concilium» ІІ
Ватиканського Собору та інших офіційних документах церкви. Застосування теоретичних
принципів до сучасної практики спільнотної молитви у Церкві сьогодні.
Основне домашнє читання:
Е Квінлан, Чому ми повинні цікавитись історією літургійного дня? // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 7-20.
Е Квінлан, Чому ми повинні цікавитись історією літургійного дня? // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 7-20.
М.Кунцлер, Освячення часу // М.Кунцлер, Літургія Церкви, Львів 2001, 435-445.
Конституція про святу літургію Розділ 4
Загальне впровадження до
Літургії Годин, Розділ І
Катехизм Католицької
Церкви §§ 1165, 1174-1178
Катехизм Греко-Католицьеої Церкви "Христос - наша Пасха" §§ 538-540
о.Ізидор Дольницький, Типик Української католицької церкви, Львів 2012, 7-38.
о.Ізидор Дольницький, Типик Української католицької церкви, Львів 2012, 7-38.
Тема 2: Спільні
молитви в старозавітній традиції
Розгляд відомостей про храмовий культ,
що знаходяться у Старому Завіті. Розуміння часу в юдейській традиції. Молитовні
та священні часи. Зміст та організація старорзавітнього молитовного дня. Храм,
синагога та дім – осередки молитовного життя юдеїв. Проблема впливів юдейства
на християнське богослужіння.
Основне домашнє читання:
П.Бредшоу, Щоденні молитви християн у І-му столітті // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 21-58.
П.Бредшоу, Щоденні молитви християн у І-му столітті // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 21-58.
В.Рудейко, Часослов 24-х
часів, Львів 2017, 20-29.
Тема 3: Молитви в Новому Завіті
Аналіз
відомостей про спільнотну молитву перших християн, що знаходяться у Новому
Завіті. Зв’язок між християнською літургійною мовою та метафорами і старозавітнім
культом. Спроба знайти приклади найстаршої християнської молитви. Основне питання: Чи базується
наш часослов на апостольській традиції?
Основне домашнє читання:
П.Бредшоу, Щоденні молитви християн у І-му столітті // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 21-58.
П.Бредшоу, Щоденні молитви християн у І-му столітті // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 21-58.
G.W.Woolfenden, Daily Liturgical Prayer (Biblical and Patristic Symbolism), Burlington 2008, 9-24.
В.Рудейко, Часослов 24-х
часів, Львів 2017, 29-53.
Р.Тафт, Богослуження
чаослова на сході і на заході, Львів 2013, 17-24.
Тема 4: Молитви в ранніх Отців Церкви
Основні джерела знання про літургійну молитву в
доконстантинову добу. Спроба відтворення
літургійного дня в доконстантинову добу. Основні етапи розвитку спільнотної молитви часослова. Історичні свідчення про
існування циклу щоденної молитви у творах Отців Церкви. Розвиток богослов’я
спільнотної молитви у працях ранніх Отців.
Основне домашнє
читання:
Х.Матеос, Витоки часослова // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 59-70.
Х.Матеос, Витоки часослова // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 59-70.
Тема 5: Молитви в 4-му столітті
Виникнення монашого життя та його вплив на форму християнської щоденної молитви. Вплив Едикту про віротерпимість на створення літургії «катедрального типу». Виникнення міського літургійного життя.Зростання Єрусалиму як центру прочанства та важливість Церкви Воскресіння. Спроба реконструкції катедрального типу богослуження на прикладі опису структури єрусалимського богослуження Етерією, а також молитовного матеріалу Апостольських Конституцій та Заповіту Господа (Testsmentum Domini). Богослов’я окремих молитовних часів як спроба організації літургійного дня в анамнезу новозавітніх спасительних подій.
Основне домашнє
читання:
С.Паренті, Молячись у православній традиції. Часослов Великої церкви: Теми євхологіона та літургійні структури // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 71-92.
С.Паренті, Молячись у православній традиції. Часослов Великої церкви: Теми євхологіона та літургійні структури // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 71-92.
Тема 6: Молитви часів в епоху іконоборства
Приклади катедральної та монашої молитовної практики в
післяіконоборчій добі. „Катедральні” молитовні часи константинопільського
катедрального храму Св.Софії та „монаший” часослов монастиря Св.Сави. Типікон церкви Воскресіння в Єрусалимі в ІХ-Х
століттях. Вплив Церкви св. Премудрості у Константинополі на Візантійську
Літургію. Типи історичної документації, які дають змогу відтворити літургійне
життя Константинополя Х століття.
Тема 7: Вечірня візантійського
обряду
Загальні поняття про сучасну візантійську вечірню. Спроба історичного аналізу окремих структурних елементів вечірнього богослужіння. Визначення основних елементів монашої та катедральної традиції у структурах сучасних вечірень. Основні типи псалмодії та дияконських прошень у контексті богослужінь добового кола. Значення євхологійних елементів у загальній структурі богослужінь добового кола на прикладі вечірні. Входи і виходи у контексті дезінтегрованих чинів сучасного добового кола. Обряди запалення світла, кадження та "словесної жертви".Основне домашнє читання:
В. Рудейко, Часослов за каноном лаври святого отця нашого Сави, Львів 2016, 207-217.
В.Рудейко, Формування та значення окремих частин вечірні // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 117-150.
В.Рудейко, Формування та значення окремих частин вечірні // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 117-150.
Г.Вінклер, Історичне підгрунтя Вечірні
Передосвячених Дарів // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе.
Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 151-180.
Х.Матеос, Псалмодія у візантійському обряді // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 287-311.
J. Mateos, L`office du soir
J. Mateos, Lòffice du soir ancienne
G. Woolfenden, Processional Appendix to Vespers
Тема 8: Богослов’я вечірні
Основні богословські аспекти вечірнього богослужіння з огляду на літургійні її тексти та обряди. Співвідношення євхологійних та піснетворчих елементів у контексті загального богослов'я вечірні. Христологічні акценти вечірнього богослужіння. Богословська "синергія" монашого та катедрального богослужіння. Проблема алегоричних трактувань вечірні з огляду на внутрішній зміст богослужіння.
Основне домашнє читання:
Х.Матеос, Утреня та вечірня // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 93-116.
Основне домашнє читання:
Х.Матеос, Утреня та вечірня // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 93-116.
R.
Taft, 'Thanksgiving for the Light', Toward a Theology of
Vespers // Diakonia 13 (1978), 27-50.
Тема 9: Утреня
Структурні особливості ранкового
богослужіння на основі історичного
розвитку окремих її елементів. Структурний аналіз утрені, 1-го часу та великого повечір'я. Стихослов'я псалтиря, як елемент монашого опівнічного богослужіння. Утреня в контексті святкових богослужінь.
Основне домашнє читання:
Х.Матеос, Деякі проблеми візантійської утрені // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 181-228.
Х.Матеос, Деякі проблеми візантійської утрені // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 181-228.
А.Рес, Повечір'я в обрядах східних
церков // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння
добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 269-286.
J. Mateos, La vigile cathedrale chez Egerie
J. Mateos, Lòffice dominical de la resurrection
Тема 10: Богослов’я утрені
Основні богословські аспекти ранкового богослужіння з огляду на його літургійні тексти та обряди. Співвідношення євхологійних та піснетворчих елементів у контексті загального богослов'я утрені. Христологічні акценти ранкового богослужіння. Богословська "синергія" монашого та катедрального богослужіння. Проблема алегоричних трактувань утрені з огляду на внутрішній зміст богослужіння.
Основне домашнє читання:
Х.Матеос, Утреня та вечірня // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 93-116.
Основне домашнє читання:
Х.Матеос, Утреня та вечірня // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 93-116.
J. Mateos, Aspects theologique du matin
Тема 11. Малі часи
Традиція коротких приватних християнських молитов впродовж дня. Дві традиції
богословського обгрунтування молитви в 3,6 та 9-ий часи та їх вплив на
формування структури малих часів. Спроба відтворення катедральної структури
малих часів. "Синергія" монашої та катедральної традиції у богослужбових чинах малих часів. Можливості відновлення “мертвої” традиції Константинополя.
Основне домашнє читання:
Н.Рудейко, Малі часи візантійського обряду // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 229-268.
В. Рудейко, Часослов за каноном лаври святого отця нашого Сави, Львів 2016, 182-207.
Н.Рудейко, Малі часи візантійського обряду // Е.Квінлан/В.Рудейко (Видд.), Світло єси, Христе. Богослужіння добового кола. Антологія досліджень, Львів 2012, 229-268.
В. Рудейко, Часослов за каноном лаври святого отця нашого Сави, Львів 2016, 182-207.
Тема 12: Октоїх у візантійській традиції
Змінні піснетворчі елементи у контексті богослужінь добового кола. Історія та богослов’я літургійного тижневого кола. Розвиток та різноманіття жанрів
візантійської літургійної поезії. Тропарі, кондаки та канони. Школа св. Сави та
школа Студитського монастиря. Праця Романа Сладкопівця. Св. Іван Дамаскин та
св. Теодор Студит. Роль гори Атос у створенні сучасних церквних богослужінь.
Основне домашнє читання:
В. Рудейко, Часослов за каноном лаври святого отця нашого Сави, Львів 2016, 217-219.
О.А. Крашенинникова, Ранневизантийские и славянские источники по истории формирования славянского октоиха Х-ХІ вв. посилання
В. Рудейко, Часослов за каноном лаври святого отця нашого Сави, Львів 2016, 217-219.
О.А. Крашенинникова, Ранневизантийские и славянские источники по истории формирования славянского октоиха Х-ХІ вв. посилання
О.А.Крашенинникова, Октоих посилання
Тема13: Молитви літургійного дня поза
часословом
Проблема подвоєння молитовних практик: Літургія Церкви та молитва вірних. Приватні набоженства. Причини виникнення і їх
місце в літургійному дні.
Основне домашнє читання:
М.Гаврилів, Історія спасіння. Народна релігійність, народна побожність та побожні практики посилання
М.Гаврилів, Історія спасіння. Народна релігійність, народна побожність та побожні практики посилання
М.Гаврилів, Паралітургійні практики. Історія
та огляд посилання
Тема 14: Питання літургійної
реформи
Сучасні підходи до Літургії часів у різних Церквах. Напрямки
розвитку літургійного богослов’я у Римо-Католицькій та Православній Церкві.
Реформа структури літургії та її пасторальні наслідки. Спроби реформ богослужінь добового кола у східних церквах.
Основне домашнє читання:
В.Рудейко, Принцип ad fontes у сучасних реформах літургійних структур Часослова у словянських церквах візантійської традиції. посилання
В.Рудейко, Принцип ad fontes у сучасних реформах літургійних структур Часослова у словянських церквах візантійської традиції. посилання
Питання, для підготовки до іспиту посиланя
Індивідуальні завдання посилання
Немає коментарів:
Дописати коментар