Змістовий модуль 1. Таїнство Євхаристії-Причастя у Святому Письмі й документах донікейської доби
Тема 1. Вступні поняття й методологічні зауваги.
Таїнство Причастя в історії спасіння: Причастя як Таїнство. Біблійно-літургійні тексти як основа віровчення. Принципи святоотцівської містагогії.
Тема 2. Старозавітні основи і прообрази таїнства Причастя.
Структура й значення Синайського союзу. Роль Закону в Синайському союзі. Характеристики Нового союзу в пророцтвах Єремії й Єзекиїла. Тема Союзу у трапезній традіції Ізраїля. Духовна практика «благословень» у духовному житті Ізраїля. Літургійне значення «спомину» в духовному житті Ізраїля.Значення щоденних і святочних трапез у духовному житті Ізраїля
Тема 3. Тайна Вечеря у Новому Завіті.
Біблійне значення тіла, плоті, крові, хліба, вина, чаші. Не тільки “це – тіло моє”, а “прийміть, їжте, це – тіло моє”. “Це – тіло моє, яке є для вас”. “Робіть це на мій спомин”. “Ця чаша – Новий завіт у моїй крові”. “Виливається”, а не “виллється”: відношення Тайної Вечері до Голготи. Новизна Тайної Вечері – в поєднанні трапезної форми з євангельським змістом. Антиномічні риси Євхаристії як дар і зобов’язання, діялог і матеріяльний засіб, повнота й очікування. Значення термінів «трапеза Господня» і «Ламання хліба». Євхаристія і розуміння Церкви як Тіла Христового. Євхаристія і моральне життя: практика в Коринті. Дідахе як свідок апостольської практики.
Тема 4. Донікейська практика й розуміння таїнства Причастя.
Структура Євхаристійної зустрічі в Юстина. Пояснення Євхаристії у світлі воплочення Христового. Троїчна динаміка молитви, структура спільноти і освячення дарів у Юстина. Структура анафори в Іполита.Значення євхаристійного приношення в Іполита. Значення епіклези в анафорі Іполита.
Змістовий модуль 2. Розвиток Св. Літургії у візантійській традиції
Тема 5. Розвиток Св. Літургії: початки візантійської традиції (4-е стол.).
Нові пастирські можливості: Єрусалим і Царгород. Вплив догматичних спорів на євхаристійні молитви.Криза стосовно частоти приймання таїнства Причастя. Традиційні й нові елементи про Євхаристію у Кирила Єрусалимського. Структура й розуміння євхаристійної відправи за Золотоустого. Питання авторства анафор Золотоустого й Василія Великого. Структура й розуміння євхаристійної анафори Золотоустого.
Тема 6. Розвиток Св. Літургії у візантійській традиції (5-14 стол.).
Сруктура Літургії за часів Максима Ісповідника. Воплочення й споглядання у богословській системі Максима Ісповідника. Євхаристійна літургія як участь в есхатологічному бенкеті. Обставини й мета появи літургійного коментаря св. Германа. Літургійний коментар св. Германа як синтез попередніх традицій коментарів. Літургійний символізм коментаря св. Германа. Значення коментаря св. Германа для сьогодення. Структура Літургії за часів Кавасили. Інтеграція схоластики й патристики в поясненні Святої Літургії. Микола Кавасила і спір про епіклезу. Подальший розвиток до XXІ ст. Передумови виникнення практики Причастя поза повною Літургією. Ранні форми Літургії передосвячених Дарів. Догматичні питання пов'язані з Літургією передосвячених Дарів. Нинішня практика Літургії передосвячених Дарів.
Тема 7. Свята Літургія у Київській Церкві.
XVII ст.: Берестейська унія і Літургія. Літургійні питання у полемічній літературі. Київські неунійні реформи і євхаристійне богослов’я. Євхаристія у рішеннях Замойського Собору 1720 р. Політичні й церковні обставини Києво-Галицької митрополії у 19-21 століттях. Обрядова практика у 19-21 століттях. Богословське розуміння Євхаристії в 19-21 століттях. Богословське вчення і літургійна практика Євхаристії у екуменічній перспективі.
Змістовий модуль 3. Догматичні питання й сучасна містагогія (пояснення) Святої Літургії
Тема 8. Догматичні, пастирські й екуменічні питання про Таїнство Євхаристії.
Євхаристійна пожива – правдиве Тіло і Кров Христові. Євхаристія і Присутність Христова. Євхаристійне приношення – взаємний дар. Таїнство Причастя – таїнство єдності церковної. Літургійні й святоотцівській висловлення про Євхаристійну переміну. Схоластичне вчення і середньовічні спори про Євхаристійну переміну. Сучасні напрямки думання про Євхаристійну переміну.
Тема 9. Сучасне римокатолицьке та протестантське євхаристійне богослов’я.
Сучасне євхаристійне богослов’я римо-католицьке. Сучасне євхаристійне богослов’я протестантське.
Тема 10. Сучасна Містагогія (пояснення) Святої Літургії.
Принципи творення сучасної містагогії. Сучасна містагогія Проскомидії. Містагогія Літургії слова. Містагогія Літургії Євхаристії.
Джерела
Біркат га-мазон
Дідахі, Анафора Сарапіона, Анафора Григорія Просвітителя
Літургія св.Якова із зібрання Тройце-Сергієвої Лаври
Дідахі, Анафора Сарапіона, Анафора Григорія Просвітителя
Літургія св.Якова із зібрання Тройце-Сергієвої Лаври
Література
Леонид Грихилес, Ветхозаветные прообразы евхаристиисвящ.Іван Січкарик, Біблійні Підстави Євхаристії
свящ.Роберт Тафт, Богословские построения IVв. в византийской анафоре св.Иоанна Златоуста
Хью Уайбру, Православная литургия
свящ.Николай Афанасьев, Трапеза Господня
свящ.Александр Шмеман, Евхаристия - Таинство Царства
Papàs Marco Mandalà, La protesi della liturgia nel rito bizantino-greco Roma 1935.
Barlea, Octavian, La Proscomide: l'offrande dans le rite byzantin son echo sur la communion, Roma 1964.
Bouyer L., Theology and Spirituality of the Eucharistic Prayer
Robert Taft S. J. The Evolution of the Byzantine “Divine Liturgy”//Orientalia Christiana Periodica XLIII, Roma 1977, p. 8-30
Mateos J. La célébration de la parole dans la liturgie byzantine // OCA 191. Rome, 1971.
Taft R.F. The Great Entrance. A History of the Transfer of Gifts and other Preanaphoral Rites of the Liturgy of St. John Chrysostom. [A History of the Liturgy of St. John Chrysostom, vol. II]. Roma, 1975. (Orientalia Christiana Analecta; 200).
Robert F. Taft, Stefano Parenti, Il Grande Ingresso. Edizione italiana rivista, ampliata e aggiornata (Άνάλεκτα Κρυπτοφέρρης 10), Grottaferrata 2014.
Карабинов И.А. Евхаристическая молитва (Анафора). Опыт
историко-литургического анализа. - 1908
Taft R.F. The Diptychs. [A History of the Liturgy of St. John Chrysostom, vol. IV]. Roma, 1991. (Orientalia Christiana Analecta; 238).Taft R.F. The Precommunion Rites. [A History of the Liturgy of St. John Chrysostom, vol. V]. Roma, 2000. (Orientalia Christiana Analecta; 261).
Taft R.F. The Communion, Thanksgiving, and Concluding Rites. [A History of the Liturgy of St. John Chrysostom, vol. VI]. Roma, 2008. (Orientalia Christiana Analecta; 281).
Taft, The Epiclesis Question
R.Barrett, ‘Let Us Put Away All Earthly Care’: Mysticism and the Cherubikon of the Byzantine Rite
Wagner G. Der Ursprung der Chrysostomusliturgie, Aschendorf 1973. (Вагнер Г. Происхождение литургии Иоанна Златоуста. Париж: Литургика, 1995.)
Немає коментарів:
Дописати коментар